Jak zabarwić zimną porcelanę ?

środa, 19 września 2018
data:post.title
Dzisiaj podzielę się z wami kilkoma sprawdzonymi przeze mnie sposobami na zabarwienie masy porcelanowej (MP).
 Nie będzie tutaj żadnych nowości -  od siebie dodam tylko kilka fotek i spostrzeżeń .
W swoich testach skupiam się na sposobach , które właściwie każdy może wypróbować.

Będzie długo - ale zainteresowane osoby na pewno doczytają post do końca 😉
Często dostaję wiadomości , w których pytacie właśnie o to jak zabarwić masę.

KIEDY ? - to magiczne pytanie również często się powtarza '' Marta , kiedy mam dodać do masy barwnika ? '' 

Masę barwię ZAWSZE po dokładnym ugnieceniu jej - czyli wtedy , kiedy jest idealnie gładka , bez grudek . 

Robię jednak jeden wyjątek - jeśli potrzebuję sporo CZARNEJ masy ( sporo to u mnie od pół kilograma w górę ), to tedy masę barwię podczas łączenia składników - czyli dodaję barwnik do mieszanki i dopiero wtedy wyrabiam masę. Dlaczego ? Ponieważ przy takiej ilości masy barwnik szybciej się rozprowadzi w mieszance , co oszczędza mój cenny czas . 

Na początku ( dla niewtajemniczonych) - masa zaraz po wykonaniu, kiedy nie dodamy do niej koloru bazowego ( biały ) po wyschnięciu będzie transparentna. 
Każdy kolor, który dodamy - niezależnie jakiego barwnika użyjemy będzie więc transparentny. 
Oczywiście zależy na jaką grubość rozwałkujemy naszą masę. 
Jeżeli będzie to 0,2 cm. masa będzie transparentna , co widać na zdjęciu poniżej. Przez próbkę widać napis. 


Jeżeli rozwałkujemy ją na grubość 0,5 cm. nie uzyskamy już takiego efektu. 
Czasami pytacie DLACZEGO wasze ozdoby po jakimś czasie robią się jakby szare... 
Dzieje się tak w przypadku, kiedy do masy nie dodacie koloru bazowego - czyli BIAŁEGO. 




CZYM BARWIĆ MASĘ ? - który barwnik będzie najlepszy ? 
Każda PANI DOMU ma w kuchni CURRY, PAPRYKĘ SŁODKĄ CZERWONĄ, CYNAMON 😄
Tymi PRZYPRAWAMI spokojnie możecie zabarwić masę porcelanową jeśli chcecie skorzystać z kuchennych zapasów. Nie sugerujcie się jednak, że z czerwonej papryki uzyskacie docelowo czerwony kolor masy - sprawdziłam i wyszedł POMARAŃCZOWY . 

Do wykonania wszystkich próbek, które opisuję użyłam 30 g. masy porcelanowej niebarwionej podkładem ( czyli niebarwionej białym barwnikiem ). Jest to masa surowa- transparentna.

MASA BARWIONA PAPRYKĄ SŁODKĄ CZERWONĄ  

Użyłam 30 g. masy porcelanowej
Pół łyżeczki papryki czerwonej słodkiej (przyprawa w proszku) 
Krem Nivea - do smarowania dłoni podczas ugniatania 
 ( post nie jest reklamą i nie jest sponsorowany ) 😉 


Jak widzicie na tym zdjęciu masa po połączeniu z czerwoną słodką papryką ma kolor zbliżony bardziej do brzoskwiniowego niż czerwonego. DLACZEGO kółeczka są CIEMNIEJSZE ? Ponieważ masa podczas wysychania CIEMNIEJE o kilka tonów . 

MASA BARWIONA PRZYPRAWĄ CURRY 

Użyłam 30 g. masy porcelanowej
Pół łyżeczki curry 
Krem Nivea


Jak widzicie masa po połączeniu z curry wychodzi żółty kanarkowy , po wyschnięciu oczywiście ciemnieje . Spokojnie możemy uzyskać kolor żółty stosując przyprawę curry. 

MASA BARWIONA CYNAMONEM 

Użyłam 30 g. masy porcelanowej
Pół łyżeczki cynamonu w proszku 
Krem Nivea


Tutaj masa po zabarwieniu cynamonem oprócz tego, że pięknie pachnie ( niestety tylko na chwilkę , ponieważ po wyschnięciu traci zapach) ma również ciekawy kolor. Po wyschnięciu uzyskałam kolor brązowy. 

W swoich zapasach miałam jeszcze KISIEL o smaku jabłkowym i pomyślałam, że sprawdzę jaki kolor uzyskamy po dodaniu go do masy … 

MASA BARWIONA KISIELEM JABŁKOWYM 

Użyłam 30 g. masy porcelanowej
Pół łyżeczki kisielu o smaku jabłkowym 
Krem Nivea


Nie widać tego na zdjęciu ale kolor uzyskany to bardzo jasny zielonkawy, bardzo rozmyty , pastelowy. 

Przejdziemy teraz do barwienia farbami. 

MASA BARWIONA FARBĄ AKRYLOWĄ 

Użyłam 30 g. masy porcelanowej 
Na czubku łyżeczki farby akrylowej 
Krem Nivea


Zobaczcie jaka farbka jest ciemna , a kolor masy jasny. Masa podczas łączenia  z farbką dobrze się zachowuje - ładnie się łączy a uzyskany kolor na pewno jest zadowalający . Po wyschnięciu ciemnieje. Należy pamiętać, że farba akrylowa zmienia nieznacznie konsystencję masy i jeśli dodamy jej za dużo , masa stanie się klejąca i nie będzie się dało z nią pracować. 
Farby akrylowe powodują również, że masa troszkę szybciej wysycha, ale przy tworzeniu prostych wzorów jak np. płaskie ozdoby choinkowe nie będzie to miało większego znaczenia . 

MASA BARWIONA FARBĄ OLEJNĄ 

Użyłam 30 g. masy porcelanowej
Na czubku łyżeczki farby olejnej 
Krem Nivea


Masa bardzo dobrze łączy się z farbą olejną , uzyskujemy piękny, delikatny kolor równomiernie rozprowadzony. Kolor masy jest delikatny, pastelowy , a po wyschnięciu ciemnieje. Tutaj również należy pamiętać o umiarze - zbyt dużo farby zmienia konsystencję masy co może utrudniać pracę . 
Polecam farby olejne jeśli chcemy uzyskać delikatne kolory masy. 

Kolejnym i moim zdaniem najlepszym - ponieważ najbardziej opłacalnym sposobem jest barwienie masy barwnikami spożywczymi ( dostępne w sklepach dla cukierników ) . 
Barwniki spożywcze są NAJBARDZIEJ WYDAJNE . Wystarczy dodać odrobinkę by uzyskać piękne, nasycone kolory. 

MASA BARWIONA BARWNIKIEM SPOŻYWCZYM W PROSZKU 

 Użyłam 30 g. masy porcelanowej 
Na czubeczku wykałaczki barwnika
Krem Nivea


Barwniki spożywcze znajdziecie w sklepach dla cukierników - internetowych lub stacjonarnych. 
Mamy do wyboru dwa rodzaje barwników - sypkie ( w proszku ) i żelowe. Czym się różnią od siebie? Właściwie tylko postacią i ceną - bo w przy obu barwnikach intensywność uzyskanych kolorów jest bardzo zbliżona. 
Barwnik spożywczy w proszku kupimy już od 2,50 zł. ( opakowanie 5 g.) - bardzo wydajny.
Barwnik w żelu kupimy od 9,90 zł. ( opakowanie 35 g.) - bardziej opłacalny 😉 
W mniejszym pojemniczku jest barwnik sypki. 


Warto wspomnieć, że barwniki w żelu pachną - posiadają słodki zapach. 

Moim ulubionym sposobem barwienia masy jest używanie barwników spożywczych. Dlaczego ? 
Ponieważ barwniki dają mi możliwość uzyskania takich kolorów jakich potrzebuję. Pracuję z masą od ponad 7 lat. Barwniki spożywcze są ze mną od początku mojej drogi z masą porcelanową i jeszcze mnie nie zawiodły. Dzięki nim  jestem w stanie uzyskać taki kolor , który spełni moje oczekiwania.

Barwienie masy za pomocą barwników nie zmienia konsystencji masy, a jesteśmy w stanie uzyskać od delikatnych odcieni pastelowych po intensywne, mocne barwy.  

Przy tworzeniu tego ANIOŁA z NIEMOWLAKIEM docelowo chciałam uzyskać delikatne, pastelowe odcienie. 


Tworząc LEŚNĄ WRÓŻKĘ czuwającą nad niemowlęciem chciałam ubrać w ciemniejsze, zdecydowane kolory i udało mi się uzyskać taki efekt. 



 

Jak widzisz sposobów barwienia masy jest wiele. Czytałam kiedyś o barwieniu masy szminką - osobiście nie próbowałam, ale myślę, że to też może być ciekawe 😉

Przyprawy, farby, barwniki, to tylko kilka propozycji , dzięki którym możemy stworzyć OGROMNĄ gamę cudownych kolorów.

Miałam jeszcze dodać kilka zdań na temat uzyskiwania kolorów bardzo delikatnych i tych mocnych, nasyconych,ale postanowiłam, że rozbuduję ten temat na kolejny post i opiszę go bardziej szczegółowo.

Podsumowując :

CZYM  można barwić masę porcelanową ?

- przyprawy
- farby akrylowe, olejne
- barwniki spożywcze w proszku i żelu

KIEDY  ?

- masę barwimy podczas ugniatania
- dodajemy w niewielkich ilościach

Jeśli zdarzy się, że dodałam za dużo barwnika , dodaję masy bazowej i wyrabiam.
jeśli kolor wydaje mi się słaby - dodaję jeszcze barwnika i wyrabiam.

Jeśli podczas czytania nasunęły wam się jakieś pytania - piszcie śmiało - odpowiem 😊

Życzę wam udanych prób barwienia masy .






















16 komentarzy

  1. W ogóle nie pracuję z masą porcelanową, ale i tak przeczytałam od początku do końca - lubię takie techniczne wpisy, zawsze można się czegoś ciekawego dowiedzieć :) A kto wie, może kiedyś mi się przyda,tak więc dzięki za dzielenie się wiedzą :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję Aniu za Twój komentarz :) Mam nadzieję,że post kiedyś Ci się przyda ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Emilia z córeczką4 października 2018 21:41

    Piękne są te Pani figurki. Dbałość o szczegóły przyprawia mnie o zawrót głowy. Jak dla mnie to wszystko co Pani robi z tej masy to wyższa szkoła jazdy. Póki co zachęcona tworzonymi przez Pani cudeńkami zrobiłam z córką różne ozdoby powycinane z foremek na ciasteczka. Jednak byłyśmy zawiedzione, ponieważ ozdoby po wyschnięciu się powyginały. Nie są płaskie. Ma Pani jakiś pomysł co mogło być przyczyną? źle zrobiona masa czy co innego? Z góry dziękuję za pomoc

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tworząc płaskie ozdoby trzeba pamiętać o regularnym ich przewracaniu - z jednej strony na drugą , ponieważ zimna porcelana podczas wysychania kurczy się , co sprawia, że się wygina. Lepiej również by ozdoby nie były zbyt cienkie - powinny mieć minimum 4 mm. Im cieńsze tym bardziej się wyginają. Mam nadzieję,że z kolejnych prób będziecie zadowolone ;)

      Usuń
    2. Emilia z córeczką15 listopada 2018 09:55

      Dziękuję, następnym razem spróbuję tak zrobić. Wszak Święta coraz bliżej:)

      Usuń
  4. Zaczynam nabierać coraz większej ochoty na przygodę z tą masą, głównie dzięki Twojemu blogowi :) Dotychczas pracowałam głównie w glinie lub masach polimerowych, oraz różnych samoschnących dostępnych na rynku gotowcach, ale zawsze powstaje jeden problem - koszty. Mam jedno pytanko dotyczące barwienia a raczej nakładania farby. Gdybym chciała uzyskać efekt szkliwienia albo emalii czy polecisz jakiś sposób? Chodzi mi o efekt szkliwionej ceramiki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj :) Efekt szkliwienia możesz uzyskać gdy Twoja praca dobrze wyschnie - wtedy możesz użyć akrylowego lakieru w sprayu - z efektem połysku ( są też matowe) i lakierujesz dwa razy - pamiętając, by kolejną warstwę lakieru aplikować po wyschnięciu pierwszej.

      Usuń
    2. Dziękujemy, że jesteś ❤

      Usuń
  5. No to znalazlam to, o co mi chodziło. Zrobiłam przedwczoraj masę i porobiłam różne figurki. Po wyschnięciu kolor nieciekawy, szary, trochę przezroczysty. Niektóre figurki popryskałam srebrną farba w areozolu. Wyszło nieźle. Teraz robię ponownie, ale już korzystam w wiadomości podanych na tej stronie. Będzie kolorowo :) Dziękuję. ozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam, od kilku tygodni podejmuję próby z masą porcelanową, niestety każdy przepis który wypróbuję kończy się tym, że masa robi się cała przezroczysta nawet jeśli rozwałkuję ją grubo. Czy może być to wina kleju? Czym mogę ją zabarwić żeby była biała? Widziałam gdzieś wpis o dodaniu farby olejnej, tylko że nie wiem czy chodzi o taką w tubkach artystyczną, czy budowlaną emalię?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kania, dodaj do masy białej farby olejnej - takiej artystycznej :) Możesz też dodać farby akrylowej , ale ta farba powoduje,że masa szybciej wysycha .

      Usuń
  7. Dzień dobry,
    Mam pytanie: czy farby plakatowe nadają się do barwienia zimnej porcelany?
    Z góry dziękuję za odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
  8. Porcelana jest przepiękna. Widzę, że zabarwienie jej nie jest trudne. :) Może uda mi się to zrobić samej.

    OdpowiedzUsuń
  9. Czym klei pani elementy figurek, rozne czesci do siebie, czy wystarczy je po prostu przylozyc do siebie, docisnąć i.juz?

    OdpowiedzUsuń